چای ماسالا برای دیابتی ها

دیابت: دیابت نوعی بیماری است که در برخی از افراد به صورت مادرزادی بوده و با آن متولد می شود و برخی نیز به دلیل تغذیه نامناسب در طول زمان به آن مبتلا می شوند. و به همین دلیل مهم است که توجه داشته باشید که از چه تغذیه ای استفاده می کنید.

چای ماسالا:

مطالعات نشان داده مصرف منظم چای ماسالا به کنترل انسولین و گلوکز خون کمک کرده و علائم بیماری دیابت را کاهش می دهد.

چای ماسالا از نوشیدنی های مفید، پر ادویه و محبوب است که اصالت آن به کشور هند بر می‌گردد و به روش های مختلفی تهیه می شود.  چای ماسالا برای لاغری مفید است و به کنترل بیماری دیابت و فشار خون بالا کمک می کند.

چای ماسالا از ترکیباتی همچون زنجبیل، دارچین، رازیانه، هل سبز، فلفل سیاه، میخک و گشنیز تشکیل شده و این ترکیب را با شیر مخلوط نموده و مصرف می کنند. این ترکیبات موجب دفع قند در خون می شود واز بیماری دیابت پیشگیری کند.  در ادامه به شرح هر کدام از ترکیبات این محصول پرخاصیت در رابطه با این بیماری می پردازیم.

زنجبیل: انسولین هورمونی است که به کنترل سطح قند خون کمک می کند. در بین دیابتی ها، هورمون انسولین اغلب دچار اختلال می شود. زنجبیل به کاهش سطح قند خون و تنظیم انسولین در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. در یک آزمایش که بر روی افراد دیابتی صورت گرفت، نتایج نشان داد داد که پودر زنجبیل به صورت کپسول توسط بیماران مبتلا به دیابت به دلیل کاهش LDL-C، قند ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله A1C و افزایش APO A 1، برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است. همچنین زنجبیل به کاهش وزن بدن و توده چربی نیز کمک می کند. اگر زنجبیل را در حد اعتدال استفاده کنید، می تواند مکمل موثری برای درمان دیابت شما باشد. این میزان متعادل حدود ۴ گرم در روز است.

دارچین:  مطالعات زیادی بر خواص دارویی دارچین به عنوان یک عامل برای تثبیت قندخون انجام شده است.  دارچین خواص زیادی دارد، در یک تحقیق نشان داده شده بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.

رازیانه: یکی دیگر از داروهای گیاهی مفید در سلامت افراد دیابتی رازیانه است؛رازیانه با ترکیبات شیمیایی خاصی که در ساختار خود دارد با قند خون مبارزه می کند. رازیانه کم چربی و کالری کم ، فاقد کلسترول و فیبر غذایی است. در ازمایشی که توسط محققان صورت گرفت مشخص گردید که دوز ۲۵۰ میلی گرم از این ادویه به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن باعث کاهش سطح قند خون می‌شود.

هل: هل حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C است. این ادویه یکی از ادویه‌هایی است که در پزشکی بسیار استفاده می شود و حتی می‌تواند درمان طبیعی برای سرطان و دیابت باشد. همچنین هل سرشار از منگنز است. افراد دیابتی معمولا سطح منگنز اندکی دارند و همین امر باعث می‌شود این ماده یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی و افرادی که با مشکلات مرتبط با قند خون دست و پنجه نرم می‌کنند باشد.

فلفل سیاه: فلفل سیاه می تواند از افزایش قند خون جلوگیری کند. ابتلا به چاقی ، فشار خون بالا و شیوه زندگی نادرست از عوامل این امر در نظر گرفته می شوند. فلفل سیاه آنزیمهای اصلی مرتبط با این بیماری را مهار می کند و می تواند نوسانات قند خون را کاهش دهد. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی شناخته شده است که می تواند به تسکین وضعیت بیماران دیابتی کمک کند.

میخک: این ادویه از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و سرشار از ویتامین به خصوص ویتامین کا و مواد معدنی مانند مس، روی و منیزیم است. از خواص مهم میخک می توان به ضد عفونی کننده ضد التهاب ضد درد و همچنین مزایایی در روند هضم برای افراد دیابتی دارد زیرا سطح قند خون را کنترل کرده و کاهش می دهند. در تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیدند که این ادویه باعث تولید انسولین خون شده و دیابت را کنترل می کند. به علاوه، آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در میخک در بهینه سازی عملکرد لوزالمعده که وظیفه‌ی تولید انسولین را به عهده دارد مفید هستند.

گشنیز: گشنیز گیاهی با مزاج گرم و خشک است. تخم گشنیز غنی از کالری، فیبر، پروتئین و کلسترول است. تخم گشنیر مملو از خواص آنتی اکسیدانی و فیبر رژیمی است که می‌تواند موجب افزایش عملکرد کبد و همچنین تنظیم حرکات روده شود. همچنین به خاطر وجود خواص آنتی‌اکسیدانی به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. همچنین برخی مطالعات هم نشان می‌دهند مصرف تخم گشنیز موجب افزایش ترشح انسولین از سلول‌های بتا لوزالمعده می‌شود. محققان موسسه تحقیقاتی فلوریدا هم دریافتند تخم گشنیز دارای اتانول است که میزان گلوکز خون یا قند خون را کاهش می‌دهد. این گیاه همچنین به سلامت پوست و مو و تقویت سیستم عصبی نیز کمک میکند. افرادی که قند خون پایینی دارند یا داروهای دیابت مصرف می‌کنند باید در مصرف گشنیز احتیاط کنند، زیرا در کاهش قند خون بسیار موثر است.

چای ماسالا ویتاسیب، نوشیدنی گرم و خوش‌طعمی است که با خواص متعدد برای سلامتی، می‌تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای معمولی باشد.اگر به دنبال یک نوشیدنی گرم، دلچسب و مفید هستید، چای ماسالا ویتاسیب را امتحان کنید.

جهت اطلاعات بیشتر و تهیه چای ماسالا ویتاسیب بر روی دکمه کلیک کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

5/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه. پیغام بگذارید

  • محیا ابویی
    تیر 1, 1402 09:18

    سلام و درود
    مصرف منظم چای ماسالا به کنترل انسولین و گلوکز خون کمک کرده و علائم بیماری دیابت را کاهش می دهد و ادویه های چای ماسالا باعث کنترل سطح قند خون میشود

  • ایا من دیابت دارم چای ماسالابخورم مفیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up